Hvorfor er SEO viktig for deg?

(Search Engine Optimization – Søkemotor Optimalisering)

For nybegynnere kan SEO virke skummelt. En virtuell virvelvind, virvlende med hode-spinnende sjargong og teknologisk kunnskap alltid tilsynelatende rett utenfor ditt kunnskapsområde. (Avsløring: selv erfarne SEO-ere føler det noen ganger slik, hva med det uendelige mysteriet som er Google og dets algoritmer.) Det er imidlertid ikke noe poeng å snu seg bort fra det. Du må møte inn i søkevindene: SEO og Google er uatskillelige, og hvis du vil at nettstedet ditt og virksomheten din skal vises i det hele tatt, må du tillate deg å bli sugd inn i virvelen, omfavne kunnskapen, åpne deg for mulighetene . 

SEO er faktisk ikke noe du trenger å frykte. Først vil vi fortelle deg nøyaktig hva det er, fordi vi vet at det er i ‘uvitenhet’ at mesteparten av frykten ligger. Når du har den kunnskapen for hånden, og risikerer å få alle nerdene etter deg, vil vi gå så langt som å si at du vil finne SEO, spesielt det grunnleggende morsomt.

Hva er SEO

SEO er en grunnleggende del av digital markedsføring fordi folk gjennomfører billioner av søk hvert år, ofte med kommersiell hensikt å finne informasjon om produkter og tjenester. Søk er ofte den viktigste kilden til digital trafikk for merkevarer og utfyller andre markedsføringskanaler. Større synlighet og rangering høyere i søkeresultatene enn konkurrentene dine kan ha vesentlig innvirkning på bunnlinjen.

Søkeresultatene har imidlertid utviklet seg de siste årene for å gi brukerne flere direkte svar og informasjon som er mer sannsynlig å holde brukerne på resultatsiden i stedet for å føre dem til andre nettsteder.  

Legg også merke til at funksjoner som rike resultater og kunnskapspaneler i søkeresultatene kan øke synligheten og gi brukerne mer informasjon om bedriften din direkte i resultatene. 

For å forstå den sanne betydningen av SEO, la oss bryte ned definisjonen og se på delene:  

  • Kvalitet på trafikken. Du kan tiltrekke deg alle besøkende i verden, men hvis de kommer til nettstedet ditt fordi Google forteller dem at du er en ressurs for Apple-datamaskiner når du virkelig er en bonde som selger epler, er det ikke kvalitetstrafikk. I stedet vil du tiltrekke besøkende som er virkelig interessert i produktene du tilbyr.  
  • Mengde trafikk. Når du har riktig folk som klikker seg gjennom fra disse søkemotorsidene, er mer trafikk bedre. Organiske resultater. Annonser utgjør en betydelig del av mange søkemotorer.  
  • Organisk trafikk er trafikk du ikke trenger å betale for. 

Du kan tenke på en søkemotor som et nettsted du besøker for å skrive (eller snakke) et spørsmål i en boks og Google, Yahoo !, Bing, eller hvilken søkemotor du bruker, svarer magisk med en lang liste med lenker til websider som kan potensielt svare på spørsmålet ditt. 

Det er sant. Men har du noen gang stoppet for å vurdere hva som ligger bak de magiske listene over lenker? Slik fungerer det:

Google (eller en hvilken som helst søkemotor du bruker) har en crawler som går ut og samler informasjon om alt innholdet de kan finne på Internett. Crawlerne bringer alle disse 1-ene og 0-ene tilbake til søkemotoren for å lage en indeks. Denne indeksen mates deretter gjennom en algoritme som prøver å matche alle dataene med spørringen din.

Vinn søkeresultatet

Det er ingen hemmelighet i SEO-verdenen at hvis du ikke er på side 1, vil du sannsynligvis ikke vinne det organiske søkespillet. 

En nylig studie viser at de tre første organiske søkerangeringene resulterer i nesten 40 prosent av alle klikk, mens opptil 30 prosent av alle resultatene på side 1 og 2 ikke blir klikket i det hele tatt. Hva betyr dette? To ting: 

Hvis du ikke er på side 1, må du være det. Det er fortsatt for mange tilfeller når en bruker skriver inn et søk og ikke finner nøyaktig det han leter etter. 

Å implementere sterk SEO av høy kvalitet på merkevarens nettsted vil alltid være gunstig for ditt merket og ditt markedsføringsarbeid. Det betraktes som en moderne markedsføringsteknikk, og det er helt avgjørende for et merkevares tilstedeværelse på nettet i vår tid, spesielt ettersom tilgjengelig data og konkurrerende konkurranse fortsetter å øke og vokse. 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: