7 Ting alle nettsider burde inneholde, men ingen forteller deg!

Det skal ganske mye til for å skille seg ut i dagens mylder av nettsteder, apper og annen nettbasert markedsføring. Hvis man ikke oppdaterer seg selv kontinuerlig på ny teknologi og nye design metoder, vil man ganske raskt bli en del av statistikken.

Hvert eneste år blir gamle metoder og teknologi utdatert, og skiftet ut med det nyeste og beste på markedet. Vi kan ikke gjøre så mye med utviklingen, men vi kan fortelle deg 7 tips som vil hjelpe din nettside å rangere høyere i søkemotorer som for eksempel Google.

Hvor starter vi?

  • Mobil vennlig design

I 2020 vil nesten 60% av all datatrafikk foregå på mobil, Da er det veldig viktig at nettsiden din er såkalt responsiv. At den endrer design og layout etter som hvilken skjermtype de som besøker siden din benytter, bilde størelse spiller også inn. Hvis man klarer å holde bilde størelsen under 70KB, Vil man klare å opprettholde relativt god nedlastnings hastighet på siden.

Videre kan det være greit å passe på:

  • Tittel stikkord

Det er viktig at du optimaliserer tittel stikkordene dine ved å sørge for at tittelen inneholder en setning på 60-70 bokstaver. Lange søkeord kan levere forbedrede organiske søk du kanskje ikke har tenkt på. Å legge til nøkkelordet i tittelmerket er et annet sikkert middel for å tiltrekke seg besøkende til nettstedet ditt. 

  • Url struktur

Vær oppmerksom på strukturen til nettadressene dine for å styrke produktkategoriene. nettsted.no/kategori/ skal være URL-en til kategorisiden din. På samme måte kan du representere underkategorisiden ved hjelp av formatet nettsted.no/kategori/under-kategori/ URL. I tillegg kan produktsiden vises som: nettsted.no/kategori/under-kategori/produkt-navn. Disse URL-navneformatene er ikke bare brukervennlige, men kan føre til mer trafikk fordi søkemotorer og brukere kan få et bedre inntrykk av hva siden din handler om fra selve URL-en.

  • Tilbakekoblinger

Alle vet ganske mye dette, men vi vil gjenta det uansett. Grunnlaget for off-page SEO er og har alltid vært lenker. Så begynn å bygge tilbakekoblinger av overlegen kvalitet. 

  • Intern lenking

forteller søkemotorer hvordan du indekserer nettstedet ditt. Jo lenger siden er fra hjemmesiden, desto mindre viktig kan den anses å være. Det betyr ikke at sider skal ha mange lenker. Det betyr bare at innholdet skal organiseres logisk, og at hver side på nettstedet skal ha minst en lenke til det. 

  • Metabeskrivelser

spiller en viktig rolle i å øke CTR (Click Through Rate). Innsatsen bør rettes mot å skrive overbevisende metabeskrivelser, slik at besøkende blir tvunget til å se hva du har å tilby.

  • Chat / Chatbots.

Du kan inkludere live chat på nettstedet ditt. Husk at du må ha noen tilgjengelig for å svare på live chat. Chat «bots» har blitt en ting i det siste og kan automatisk svare på spørsmål fra besøkende når et menneske ikke er til stede.

  • Konklusjon

Man skulle kanskje tro at det visuelle og estetiske hadde mest og si når det kom til å nå frem til flest mulig potensielle kunder, men slik er det altså ikke. Det hjelper ikke å ha verdens vakreste nettside hvis ingen vet at den eksisterer. Derfor er det du gjør bak i kulissene viktigere enn det som skjer foran på scenen. Jo bedre rangering du har på for eksempel Google og Facebook, jo fler besøkende vil du oppnå.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: